Ge mig vad jag vill ha och låt mig vara ifred

Manna med tuggmotstånd 1 juli 2022

Den något dystra profetian om den yttersta tiden som Paulus meddelade i sitt andra brev till Timoteus låter oss veta att ett viktigt kännetecken har att göra med vad den ”moderna” människan vill höra på.

”Det ska komma en tid då människor inte längre står ut med den sunda läran utan samlar åt sig mängder av lärare efter sina egna begär, så som det kliar i deras öron att få höra.”

För att efterkomma denna värdeglidning och tillmötesgå denna nya skara av lyssnare skapas det bibelversion efter bibelversion som påstås vara nödvändig för begripligheten av de gamla texterna. Det går helt enkelt inte att förstå dem som de står, menar man allmänt. Och så flyter en flod av krokodiltårar ut över det urgamla, välkända bibeltexterna och suddar ut deras skärpa så att ingen skall behöva känna sig kränkt av de skarpa och definitiva orden som en gång för alla är meddelade ”åt alla de heliga”.

Vad menar jag med att tala om värdeglidning här ovan? Kontrasten mellan att ”ge publiken vad den vill ha” och ”håll fast vid den sunda läran” kunde inte vara större. Guds ord skall i det förra paradigmet passa människan sådan hon är utan Gud. Den ursprungliga uppgiften av att så klart och redigt förmedla Guds kända vilja så att människor vände om från just sitt självvalda gudstjänstväsende till att lära känna den kompromisslösa kärlek som skapar ett rent hjärta hos människorna och som ger utrymme åt den helighet som bara är Andens verk i dem.

Ideligen basuneras det ut: du duger som du är, bry dig inte om dem som drar upp rågångar mellan får och getter, bry dig inte om något annat än att Gud är kärlek. (Men för allt i världen, definiera aldrig vad det ordet betyder genom att låta hela skriften ge bredperspektivet.)

Att denna tid skulle komma är ingen nyhet. Den är sedan urminnes tider fullständigt identifierad och beskriven:

De tar det lätt med att bota
dottern mitt folks skada
och säger: ”Allt är väl, allt är väl!”
Men allt är inte väl.

Jeremia

Just därför att de leder mitt folk vilse när de säger: ’Allt är väl’, trots att allt inte är väl, och eftersom de, när någon bygger en mur, bestryker den med vit kalk, därför ska du säga till dessa vitkalkare att muren ska falla. Ett slagregn ska komma, och ni hagelstenar, ni ska falla, ja, en stormvind ska bryta lös!

Hesekiel

Jag såg Herren stå på en lodrät mur med ett lod i sin hand. Och Herren sade till mig: ”Vad ser du, Amos?” Jag svarade: ”Ett lod.” Då sade Herren: ”Se, jag ska hänga upp ett lod mitt ibland mitt folk Israel. Jag ska inte skona dem en gång till.

Amos

Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen.

Paulus Apostel, lodlina

Tiden är inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, vad blir då slutet för dem som inte lyder Guds evangelium? Och om den rättfärdige knappt blir frälst, hur går det då för den gudlöse och syndaren?

Petrus, apostel, martyr

Och han sade till mig: ”Försegla inte profetians ord i denna bok, för tiden är nära. Den orättfärdige ska fortsätta göra orätt och den orene fortsätta orena sig, och den rättfärdige ska fortsätta göra det rätta och den helige fortsätta helga sig.”

Johannes, apostel emeritus

Av detta, allt detta, syns inte mycket i den ”sökarvänliga”, det till syndaren anpassade budskapet, vars alla kanter suddats bort, alla ”du skall och du skall inte” vaskats bort ur vaskpannan och där allt som fordom är skrivet nonchaleras med en klackspark.

Och framför allt tystas det ner alldeles att vi skall avlägga en räkenskap för vart ord vi sagt.

Det kommer en dag
för dina väktare,
din räkenskapsdag.

Mika

Det står skrivet: Så sant jag lever, säger Herren, för mig ska varje knä böjas och varje tunga prisa Gud. Alltså ska var och en av oss avlägga räkenskap inför Gud.

Paulus

Därför sätter vi en ära i att vara till behag för honom, vare sig vi är hemma eller borta. Vi måste alla träda fram inför Kristi domstol, för att var och en ska få igen vad han har gjort här i livet, gott eller ont.
Vi vet alltså vad det är att frukta Herren, och därför försöker vi vinna människor. För Gud är det uppenbart hurdana vi är, och jag hoppas att det också är uppenbart för era samveten.

Paulus

”Vad sa Jeremia? De, (vilka det nu är, inte väl du eller jag), tar lätt på mitt folks skada.”

Om man inte vet vilken allvarlig sjukdom patienten har kan man ju inte föreskriva botemedel. Placebo erbjuds dem som är dödligt sårade av den synd som så hårt omsluter dem. Men för den nya tidens evangelastiska kvacksalvare finns ingen balsam i Gilead.(se not) De sätter pseudofromhetens salvekvick på de dödliga såret. Syns de inte så finns de inte..

”Och vi är ju alla lika goda kålsupare..?”

Nej det är vi inte. Gud har alltid minst sjutusen som inte har böjt sina knän för Baal.

Idag hörsammar man inte längre den uråldriga visdomen

Flytta inte en gammal gränssten
som dina fäder har rest.”

Det är synd det .
….
Not om Balsam

Dra upp till Gilead
och hämta balsam,
du jungfru dotter Egypten.
Men förgäves har du skaffat
läkemedel i mängd.
Du kan inte bli botad.
Hednafolken har hört om din skam,
och dina sorgerop
uppfyller jorden,
för den ene hjälten
snavar på den andre
och de båda faller tillsammans.

Jeremia 46

Teddy Donobauer, Doncaster

Relaterade inlägg

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.